Tuesday, February 22, 2011

~ gemok!! ~

~salam sayang semua~
.
MOK!!!!
itulah paggilan kakak saya kat saya
kalau org tgk mesti die pelik
berat saya baru ** kg (terpakse dirahsiakan)
hahaha..xdelah gemok pon..tapi kakak saya tetap pggl MOK!!
may be die jeles ngn saya..HAHA *gelak berlagak
so..saya nak kongsi tips untuk jadi kurus
** saya xdelah kurus mane pon..juz ideal je..HAHA

1. BERSENAM: aduh..mesti malas kan?saya pun malas jugak..tapi kene jugak try buat!sekurang2nye berjalan kaki 10000 langkah sehari *dga kt era..hehe..xpon naek trun tgga banyak2 kali..contohnye:

nk g kedai,tp wit tertggl kt atas,da trun, kunci rumah lak tertggal kat atas,pastu trun lagi,mate plak tertinggl kt atas..haha*gurau je..jangan wat cm2 kalau ade org tunggu anda..xpasal2 kene tggl..tak pon..

g kelas jalan kaki..haha..jgn nek bus or kete or moto..jgn lupe keringkan bdn b4 masuk klas dan semburlah myk wangi..heeee~pape pon..yg pnting..kne rajin berjalan kalau malas nk bersenam 10minit3x semggu :)

2. KURANGKAN SCREEN TIME: pebende 2?alaa...cm melepak2..tgk tv..facebooking..twitter..ala2 cm2 la... so..bile da kurang bnde2 cm2..boleyla korg berjalan2 *eh..berjalan ag? pe ag..g shopping la! kalau xde duit, tanam pokok ke.. tanam anggur ke.. tanam pape jelah yang korg nak tanam..haha

3. SAYUR DAN BUAH : vitamin yg terkandung sgt tinggi! so..kalau korg nk diet..mkn ni yg penting untuk dpt diet yg bagus..bg org cm saya yg hantu sayur && buah xde masalah..boley telan pe saje jenis buah && sayur..tp cmne yg xley telan?? kalau korg nak twu..sayur && buah SANGAT3 sedap! tak caye??

korang amek sebijik tomato..pegang kat tangan..korg tutup mate..pastu korg bayangkan yang korang tengah pengang sebijik burger..big mag!xpon mc chicken! dan korang trus NGAAPP burger tu sampai abeh..dan selesailah sebijik tomato..*perlukan imiginasi yg tinggi..hihi

4. SARAPAN PAGI: korang mesti jarang sarapan kn? antara korg nak diet atau nk berjimat *xde wit..hahaha..sarapan ni senanye sgt penting tw! sarapan lah pembekal tenaga kite sepanjang hari.. saya penah dengar org cakap:

sarapan seperti raja
lunch seperti rakyat
dinner seperti hamba

so..korg dapat bayangkan x jumlah makann yg perlu kite amek? xpon..korg sahur..pastu puasa :)

and lasttttt~

5. KURANGKAN GULA!: 8 dari 10 rakyat malaysia menghidapi diabetis dan obesiti! berlebihan gula dalam badan punca penyakit ni...sooooo....tindakan yang perlu kita amek adalah..kurangkan gula! senang je..minum je air kosong banyak2..jangan minum air bergas! gula kat air ni sgt3 tinggi! xcaye..tgkla sndri..kalau korg nak beli mknn yg dlm tin or kotak..korg tgk kndungan gula die..xpon..kalau bahan yang die tulis 1st skali adalah gula..lupakan jelah niat korg nk beli..bukan sedap pon manis2 ni..wat saket tekak je..hehe

ni baru sket..saje2 je nak membebel..ade bayak lagi! kalau nk twu korg search internet..hehe..bukan susa pon..yg penting..kita jage mkn kite..jgn ikut nafsu..
selamat mencuba! :)

No comments:

Post a Comment

apa yang anda rase??